Weblog Curaçao

Verslag foto- en filmreis Curaçao & Bonaire

Verslag van de foto- en filmreis van Luit Tebbens Torringa, Marc Peters en Joost Bleijenberg naar Curaçao/Bonaire, van 8 t/m 15 maart 2010. Geschreven door Joost Bleijenberg.

Maandag 8 maart
Al vroeg op, 05.30 uur! Je hebt mensen die op tijd willen zijn en je hebt mensen die wel heel erg op tijd willen zijn, tot die laatste categorie behoor ik. Met de trein van 06.45 uur van Arnhem naar Schiphol, nooit geweten dat deze verbinding rechtstreeks is. Natuurlijk is deze optie ook veel goedkoper dan met de auto gaan en deze vervolgens te parkeren op P3. Na een snelle incheck lekker rustig gewinkeld, alvast wat voor het thuisfront gekocht, krantje gelezen. Luit arriveert iets later en pas bij het boarden ontmoeten we Marc, die dus maar net op tijd arriveert.

Met de Boeing 767 van ArkeFly op tijd vertrokken naar Curaçao. ArkeFly kent een drietal klassen en wij hebben gekozen voor de comfort klasse met meer beenruimte. Echter helaas slechte stoelen, niet bevorderlijk voor mijn zwakke rug, zeker niet na een vlucht van 10.5 uur. Klein toestel met weinig bewegingsruimte, niet al te aardig bedienend personeel, geef mij maar de vertrouwde blauwe KLM! Op het vliegveld Hato een snelle douaneprocedure en ook het huren van een auto ging snel. In hotel Renaissance even opgefrist en snel naar één van onze favoriete restaurantjes in Willemstad, Gouverneur. Om 23.00 uur weer terug in hotel en allemaal met ‘kleine oogjes’ snel gaan slapen.

Dinsdag 9 maart
Vanwege het tijdverschil al om 04.00 uur wakker. Even mails checken en vervolgens om 08.00 uur aan het ontbijt. Om 09.00 uur al onze eerste afspraak met Jan-Peter Klijn, sales manager van het Santa Barbara resort. Even bijgepraat en de mogelijkheden tot samenwerking besproken. Onderdeel van dit grote luxueuze complex is het Hyatt hotel dat één dezer dagen zijn deuren opent. Mooie golfcourse en nog veel fraai gelegen kavels te koop. Natuurlijk uitgebreid rondgereden en hier zijn in vergelijking met ons bezoek van afgelopen oktober veel vorderingen gemaakt.

Daarna op bezoek bij Walter Hofstede en Milly Klijn van onze belangrijke zakenpartner Janssen de Jong. In de namiddag nog wat tijd voor ontspanning bij het bijzondere zwembad met kunstmatig strand van het Renaissance hotel. De Tequila van Marc en het zonnetje ‘hakken’ erin. ’s Avonds Mambo Beach bezocht, een van de belangrijkste uitgaansgelegenheden op Curaçao en erg geliefd onder de jeugd. Daar ook een hapje gegeten en mooi op tijd terug in het hotel om mijn dagelijkse grote stroom aan mails te verwerken. Marc en Luit gaan nog even naar het café, maar ik kies toch maar voor ‘m’n mandje’. Overigens zelden zulke goede bedden meegemaakt als in dit Renaissance hotel.

Woensdag 10 maart
Deze nacht beter geslapen, was alleen vergeten mijn telefoon op stil te zetten en door het tijdverschil werd ik al vroeg wakker gebeld. Na het ontbijt gaan Marc en Luit op pad om her en der foto’s te maken en ik schrijf deze morgen een plan van aanpak voor een van onze klanten. Eén van de doelstellingen deze week is om ook www.nieuwbouwcuracao.nl bij partijen onder de aandacht te brengen.

Marc en Luit komen terug met een mooi verhaal, Marc wilde vanaf de Julianabrug (60 meter hoog!) foto’s maken van het prachtige uitzicht maar daar dacht de politie toch heel anders over. De brug wordt veel voor zelfmoorden gebruikt en is eigenlijk ook veel te druk en te gevaarlijk voor voetgangers. Dus werd onze Marc opgepakt, maar vervolgens wel door de zeer vriendelijke politie weer keurig naar het hotel gebracht. ’s Middags presentatie van mijn plan van aanpak en iedereen is gelukkig enthousiast. Als afsluiting van de dag een sigaartje, borreltje, en ’s avonds naar Zanzibar en gegeten bij strandrestaurant Tinto. Bij Zanzibar liggen de drie bekende vakantieparken Papagayo, Chogogo en Livingstone naast elkaar.

Bij het wegrijden een klein ongelukje, Marc rijdt tegen een paaltje met als gevolg een redelijke beschadiging aan de bumper van de huurauto. Het is duidelijk (niet) de dag van Marc!

Donderdag 11 maart
Al vroeg op, 06.30 uur om op tijd op Hato Airport te zijn. Luit heeft de huurauto ingeleverd en wij checken alvast in voor de vlucht naar Bonaire. We vliegen met Divi Divi Airlines in een klein toestel voor maximaal 10 personen. Derek onze ingehuurde cameraman vliegt mee, evenals nog drie ander passagiers. Met veel lawaai omhoog en in ruim twintig minuten op Bonaire. Dat is verder allemaal prima geregeld. Op Bonaire stappen de overige passagiers eruit en Luit, Marc en Derek gaan opnieuw de lucht in om onze parken op Bonaire vanuit de lucht te filmen en te fotograferen. ‘Held’ als ik ben, besluit ik aan de grond te blijven.

Daarna met moeite nog een kleine auto kunnen huren en vervolgens op pad om een boot te gaan huren om ons project Bahia vanaf het water te filmen en te fotograferen. Dat viel nog niet mee, geen boot meer te krijgen, maar laat onze Luit nu net een aardige man tegenkomen die zijn kleine rubberen bootje zomaar aan ons ter beschikking stelde. Zo konden we toch Bahia uitstekend vastleggen. De man had zijn eigen bedrijf in Nederland verkocht en woonde nu met zijn vriendin op een groot zeilschip dat hij verhuurt (www.compassbonaire.nl). Gelijk maar bij hem voor de zondag een zeiltocht met bbq geboekt, kunnen we mooi gelijk Delfíns vanaf het water filmen en fotograferen. Paviljoen 2 is al vrijwel op hoogte, goed te zien dat hier vorderingen zijn gemaakt hoewel het erg lastig blijkt om de logistiek in goede banen te leiden, op dit moment weer een probleem op om tijd beton te krijgen.

Daarna bij Plaza resort een appartement gehuurd. Plaza is het van der Valk complex, redelijk gedateerd, maar alle kamers/appartementen schijnen opgeknapt te worden. Wel zeer ruime appartementen.

Op Bonaire ook gelijk de kennismaking met muggen, heel vreemd maar met name bij de receptie van dit hotel wordt je vrijwel meteen ‘lekgeprikt’, wat Luit overigens vorig jaar ook al was opgevallen. De meegebrachte Deet biedt uitkomst.

Begin van de avond naar de bekende kroeg Havana en daar nog met o.a. Bertram van den Brink een borrel gedronken om vervolgens onze cameraman Derek terug te brengen naar het vliegveld. In het donker terug met zo’n klein toestel, ik moet er niet aan denken! Na een lange en zware dag keurig tegen middernacht naar bed.

Vrijdag 12 maart
Prima geslapen! Om 09.00 uur rustig ontbeten en daarna naar de villa op het terrein van Delfíns. Uitgebreid gesproken met stagiair Stefano van Kampen die een half jaar op Bonaire verblijft. Terug naar het hotel, Marc meegenomen om hem het noordelijke gedeelte van het eiland te laten zien, de natuur daar met o.a. het Gotomeer en haar Flamingo’s blijft indrukwekkend. Natuurlijk het plaatselijke restaurantje Rose Inn in Rincon bezocht, wat een lekkere plek daar. Ik ben jaloers op de plaatselijke bevolking die nog nooit gehoord hebben van het woordje stress! Op de weg terug naar Plaza kwamen we in the middle of nowhere zowaar een parcours tegen waar je kunt windsurfen op wielen, ben de naam van deze sport even kwijt (landzeilen red.). Schijnen volgens de eigenaar maar 5 van dit soort banen op de wereld te zijn. Twee zaken zijn hierbij erg belangrijk, een vlak parcours en wind en laat het nou net op Bonaire 365 dagen in het jaar waaien!

’s Avonds op Karel’s Pier gegeten (altijd een bekende Nederlander in de buurt) en opnieuw valt de vriendelijkheid van het bedienend personeel op, wat ’n verschil met Nederland! Dit keer heeft Luit moeite om de ogen open te houden, dus mooi op tijd naar bed.

Zaterdag 13 maart
Luit en Marc al vroeg op om met het goede licht Delfíns te kunnen fotograferen. Helaas werkt het internet vanuit het hotel niet, kennelijk ergens een storing. Dan maar op papier zaken uitschrijven. Vervolgens een afspraak met Frank Nelissen, de makelaar op Bonaire die onze belangen daar behartigd. ’s Middags Marc het zuidelijke gedeelte van Bonaire laten zien met natuurlijk veel aandacht voor Lac Bay, een van de mooiste windsurfgebieden ter wereld. Wie weet nu dat drie jongens uit Bonaire in de mondiale top 10 staan? Ook Luit en Marc gaan even het water op, maar dat viel ‘the boys’ nog niet mee……je wordt ouder papa, ha! Nog een toevallige ontmoeting met de zoon (Daen) van Ruud Hendriks, die voor zijn moeder het naast Bahia gelegen schiereiland ontwikkelt, veel nuttige informatie verkregen. ‘s Avonds met de mannen veel over nieuwbouw gesproken, we leren zo veel van elkaar. Heerlijk gegeten in Rum Runners, een restaurant ten noorden van Kralendijk.

Zondag 14 maart
Luit al vroeg naar de villa om daar te kunnen internetten. Uiteindelijk lukt het mij zelf ook om vanuit het hotel te kunnen mailen, althans inkomende berichten te lezen, zelf verzenden lukt niet. ’s Middags met eigenaar Wim Mulder met zijn zeiljacht de Compass (een Peterson 44) de zee op voor een prachtige tocht. Frank en Stefano mee en Frank kon ons alles vertellen over de aan zee gelegen villa’s en prijzen. Delfíns goed kunnen fotograferen en een heerlijke bbq aan boord, genieten dus! Mooie zonsondergang en bij het vallen van de avond weer terug in de haven bij Plaza. Kopje koffie in de beachbar van Plaza, Luit en Marc nog naar het café en ik ben rustig mijn koffer gaan pakken om ook op tijd naar bed te gaan, morgen de lange en zware terugreis. Mijn rug heeft het de afgelopen week niet makkelijk gehad.

Maandag 15 maart
Na het ontbijt naar het vliegveld en uiteindelijk om 10.15 uur de lucht in met Divi Divi Airlines. We waren nu in totaal met 7 personen inclusief de captain. Overigens weer dezelfde als van de heenreis, wellicht heeft Divi Divi Airlines maar één piloot. Na de landing op Hato Airport stond Derek ons weer op te wachten om dit keer Curaçao vanuit de lucht te fotograferen. Opnieuw ben ik maar aan de grond gebleven. Aan alle gemiste oproepen en sms’jes te zien denken velen dat ik deze maandag weer in Nederland aan het werk ben. Tussen de middag broodje bij Deli France gegeten in winkelcentrum Zuikertuintje, een aanrader! Marc en Derek samen op pad en Luit en ik naar Janssen de Jong voor een afsluitend gesprek. De vlucht naar Nederland via Aruba vertok om 18.30 uur en duurde dit keer slechts 8.5 uur vanaf Aruba, supersnel vanwege heel veel wind mee. Het toestel haalde bijna 1.100 km per uur wat erg veel is. Nu wel mijn vliegtuigstoel met kussens geladen om mijn rug te sparen. Iets geslapen met een 'Thaise wonderpil' van Luit, maar echt slapen in een vliegtuig blijkt niet voor mij weggelegd.

Dinsdagmorgen al om 10.15 uur op Schiphol. Judith was precies op tijd en we zijn samen met Marc naar huis gereden. Luit ging met de trein naar Groningen. Zo kwam een einde aan een zakelijk heel succesvolle week en daarnaast hadden we het met z’n drieën ook erg gezellig, niet onbelangrijk!

Joost Bleijenberg, Bleijenberg Vastgoedcommunicatie

Verslag oriëntatiereis Curaçao & Bonaire

Verslag van de oriëntatiereis van Luit Tebbens Torringa en Joost Bleijenberg naar Curaçao/Bonaire, van 13 t/m 20 oktober 2009. Geschreven door Joost Bleijenberg.

Dinsdag 13 oktober
Doel van de reis was om samen met mijn bevriende relatie Luit Tebbens Torringa de eilanden Curaçao en Bonaire te bezoeken om ons daar te oriënteren op second home parken en alle zaken die van belang zijn bij aankoop van onroerend goed op de Antillen.

Om 12.45 uur vanaf Schiphol vertrokken, goede en rustige vlucht met de vertrouwde KLM. Ik blijf het toch altijd plezierig vinden om met KLM te vliegen. Na een tussenlanding op St. Maarten landen we 17.45 uur plaatselijke tijd op het vliegveld bij Willemstad. Helaas een wat lange en vreemde douaneprocedure, maar na enige tijd konden we een auto bij Hertz gaan huren en kwamen we toch licht vermoeid aan in het prachtige Hotel Renaissance.

’s Avonds laat nog een borrel aan de kade en met verbazing gekeken naar het fenomeen Pontjesbrug, die moet iedereen eens in zijn leven gezien hebben!

Woensdag 14 oktober
Na een goede nachtrust snel een duik in het hotel zwembad, een wel heel bijzonder zwembad! Door het ontbreken van een strand heeft het hotel vanaf de eerste verdieping z’n eigen strand nagebouwd, met een groot zout water zwembad, net echt. Het uitzicht op de zee en de pier waar de cruiseschepen aanleggen maakt het allemaal heel bijzonder.

Deze dag grote rondrit over het eiland gemaakt. Shoppingcenter Zuikertuin bezocht (met veel luxe Europese winkels) en ook een immens grote Albert Heijn. Verder second home parken Grote Berg en Villapark Fontein bezocht. Verderop aan de noordwest kust vele prachtige baaien gezien, klein, prachtige kleuren water en intieme strandrestaurantjes. Met name de baai Cas Abao is indrukwekkend. Op de kop van het eiland ligt park Kura Hulanda, deels al in gebruik maar ook hier zijn nog veel schitterende kavels met zeezicht te koop.

We hebben de dag besloten met bezoek aan Blue Bay Park, maar liefst 220 ha. groot, eigen golfcourse en veel voorzieningen. ’s Avonds heerlijk gegeten in restaurant Gouverneur, hartje Willemstad. Het eten en drinken op Curaçao bevalt me!

Donderdag 15 oktober
Na een rondje mailverkeer op de hotelkamer nog even gezwommen en heerlijk ontbeten. Nog eens rondgelopen in Willemstad met o.a. de kade met Venezolaanse scheepjes die groenten verkopen. Venezuela ligt niet ver van Curaçao (ca. 70 km.) en deze scheepjes varen iedere dag 6 uur heen en 6 uur terug!

Bezoek gebracht aan Derek die een bedrijfje Green Media runt in ontwikkeling van websites. Kan een welkome aanvulling zijn voor www.nieuwbouwindetropen.nl. De middag hebben Luit en ik gebruikt ter vrije besteding, beetje geluierd en gewinkeld want het thuisfront wil ook wat…’s Avonds Dolphin Academy bezocht waar je met Dolfijnen kunt zwemmen. Iets verderop vond ik veel ontzettend gezellige standtentjes, wat is Curaçao toch leuk! Daarna lekker gegeten in Mambo Beach.

Vrijdag 16 oktober
Vandaag een interessant gesprek met Price Water House Coopers op het programma, erg hartelijk ontvangen door Zuleika en Ivan.
Veel te weten gekomen over regelingen als de Pensionado en andere regelingen die interessant kunnen zijn voor kopers vanuit Nederland. Ook nuttige informatie voor onze website. Per 10 oktober 2010 gaat er staatsrechtelijk veel veranderen en worden de drie kleine eilanden waaronder Boinaire gemeenten van Nederland.

Door naar Santa Barbara en daar opgevangen door Jan-Peter Klijn, de echtgenote van Milly die we kennen van Projectontwikkelaar Janssen de Jong. Jan-Peter laat ons het totale complex zien waarvoor hij de sales organiseert. Wat ’n indrukwekkend complex! Het nieuw te bouwen Hyatt Regency Curacao Resort & Spa (350 kamers) vordert gestaag en het eerste gras van de twee complete 18 holes courses is reeds zichtbaar. Ook hier nog prachtige zeekavels te koop maar wel vanaf circa 1 miljoen dollar, maar dan heb je ook wat!

Snel naar het vliegveld voor onze vlucht naar Bonaire. Net ’n busreis, gaat soms wel 10x per dag, kleine toestellen en voordat je er erg in hebt is het toestel alweer geland, vlucht duurt nog geen kwartiertje. Weer auto gehuurd en op Bonaire zijn we te gast bij Bertram. Bertram is ontwikkelaar van een drietal parken op Bonaire en we slapen in de villa die op één van de parken staat en later gesloopt gaat worden. ’s Avonds uit eten in Kralendijk en vele BN'ers lopen hier ‘vrij’ rond. De place to be is natuurlijk café Havanna, daar komt het eiland samen.

Zaterdag 17 oktober
Wat ’n heerlijk ontbijt in ‘It Raines Fishes’ in Kralendijk. Kennis gemaakt met Mariëlle die op het eiland de verhuur voor vele villa’s regelt. De bekende Piet Boon (eigenlijk de nieuwe Jan de Bouvrie) heeft op Bonaire al veel villa’s ontworpen met een duidelijke Piet Boon signatuur. Mooie rondrit gemaakt over het noordelijke gedeelte met o.a. bezoek aan Washington Slagbaai Nationaal Park. Ruig landschap met indrukwekkende flora en fauna, in dit park kan je net gemak een dagje zoet zijn.

Tussen de middag gegeten in het pittoreske Rose Inn in het plaatsje Rincon. Boodschappen gedaan in de supermarkt in Kralendijk (kan je echt alles kopen) en in de namiddag het appartementencomplex Hausemann Follies bezocht. Dit complex is bijna afgebouwd, met nog 4 prachtige appartementen te koop.

Ook park Bahia maakt veel indruk op me. Vrijstaande woningen + tweekappers op ’n soort schiereiland, allemaal met eigen aanlegsteiger. De bouw vordert hier al aardig. ’s Avonds gegeten in restaurant Bambu naast Hausemann Follies en natuurlijk een laatste biertje in Havanna.

Zondag 18 oktober
Vroeg wakker en gelijk heel veel foto’s gemaakt van park Delfins (waar de villa staat waarin we logeren). Een van de appartementtorens is al in aanbouw. Totaal worden hier 144 appartementen gerealiseerd met tal van voorzieningen, gaat economisch gezien veel voor het eiland betekenen. Luit en ik discussiëren over hoe we het beste sales en marketing voor dit complex kunnen gaan organiseren. We zullen ook snel met Piet Boon aan tafel moeten. De situering aan zee is werkelijk prachtig en wat ‘n mooi groot terrein.

Verder deze dag ’n afspraak met Frank Nelissen, onze makelaar ter plekke voor Delfins. De middag gebruikt voor een rondrit over het zuidelijke gedeelte van Bonaire. Weer geheel ander landschap, met vele prachtige duikplekken, grote zoutvlakten waar nog steeds veel zout wordt gewonnen, super plekken voor kite surfing en natuurlijk het grote meer wat door experts tot één van de drie beste surfplekken ter wereld wordt gerekend. What a place to be! Heerlijk Caraïbisch sfeertje, met restaurantjes in het zand, dit moet je gezien hebben.

Maandag 19 oktober

Na een heerlijke nachtrust vroeg op om mijn koffer te pakken voor de terugreis naar Curaçao. Ontbeten op het (kleine) vliegveld met overigens wel een van de langste landingsbanen in de Cariben. Met moeite op Curaçao een auto gehuurd want het is inmiddels herfstvakantie en erg druk op Curaçao. Kamers gehuurd in het statige hotel Avila, net buiten het centrum van Willemstad. Hier wel een echt strand, een gezellige hotelbar buiten.

Vervolgens kennis gemaakt met Richard Dagelet die ons op het eiland als ’n soort steunpunt wegwijs kan maken. Goede bekende van Ivan en het wereldje op Curaçao is natuurlijk ook niet zo groot. Het diner was opnieuw in een smaakvolle ambiance, namelijk lounge restaurant Moon.

Dinsdag 20 oktober
Tja, én dat komt er altijd weer die dag van afscheid nemen, maar één ding weet ik zeker, hier ga ik vaker terugkomen.

Op deze laatste dag ’s ochtends nog even op pad en vervolgens een afspraak bij Janssen de Jong, niet alleen groot ontwikkelaar op de eilanden maar ook het bedrijf die veel infra voorzieningen aanlegt. Met Walter en Milly uitvoerig bijgepraat over de ontwikkelingen op het eiland en hun projecten. Daarna nog snel een lunch in het beroemde Fort Nassau (dé plek waar onze Koninklijke familie vaak komt) met prachtig uitzicht op Willemstad en omgeving.
Tot slot nog de parken Papagayo, Chogogo en Spanish Water bezocht. Papagayo vind ik zelf een prima locatie om wellicht volgende zomer met mijn gezin naar toe te gaan.

Even in het hotel opfrissen, huurauto inleveren en KLM vertrekt zoals gewoonlijk stipt op tijd om 19.45 uur voor een vlucht van nog geen negen uur naar Amsterdam.